
Корпоративна система коучингу і наставництва в сучасних умовах
Зміст:
- Що таке коучинг і наставництво?
- Різниця між коучингом і наставництвом
- Що дає коучинг для бізнесу?
- Що дає наставництво для бізнесу?
- Що обрати — коучинг чи наставництво?
- Як запровадити системи коучингу і наставництва в компанії?
- Автоматизація процесів коучингу і наставництва в сучасних умовах
Розвиток талантів у компанії — важлива складова старанного та успішного виконання роботи працівниками. При цьому, перебуваючи у постійному інформаційному просторі таргетованих соцмереж, хтось може подумати, що власний ментор або коуч є мало не у кожного працівника. Також багато хто плутає поняття коучингу і наставництва чи вважає їх синонімами. Насправді це не так.
Що таке коучинг і наставництво?
Коучинг в перекладі з англійського coaching означає «тренування». Тобто коуч — це тренер, який допомагає визначити, а потім і досягти життєвих або професійних цілей. Англійські студенти в кінці XIX сторіччя сприймали цей термін як «репетиторство», і тільки у 90-х роках минулого сторіччя він увійшов у бізнес-термінологію.
Тепер у словниках бізнес-термінів коучинг визначається так: «Цілеспрямований процес розвитку потенціалу співробітників, що сприяє як максимізації їх продуктивності, так і успішній діяльності компанії».
Наставництво або менторство — процес, призначений для довготривалого розвитку. Простими словами це навчання і передача досвіду від більш досвідченого працівника менш досвідченому або новачку в колективі. Цей термін визнається як педагогічний, він означає відносини між наставником і підопічним або між учителем та учнем.
Практика менторства бере свій початок ще з первісного суспільства. Тоді, готуючись до важливих обрядів, молодь вивчала правила ритуалів зі старійшинами. Яскравий приклад наставництва у минулому сторіччі — відносини між майстром та підмайстром.
Різниця між коучингом і наставництвом
Здавалося б, і наставництво, і коучниг переслідують одну і ту ж мету: навчання. Проте, є велика різниця між цими поняттями на практиці. Відмінності:
- Доцільність застосування. Коучинг застосовують для досвідчених учасників бізнесу, наставництво — для нових працівників.
- Об’єм інформації. Коучинг охоплює вузьку сферу діяльності, допомагає освоїти визначене коло вмінь. Наставництво — це більш широке коло інформації, яке дозволяє засвоїти усі навички, потрібні для роботи на тій чи іншій посаді, піднятися по кар’єрній сходинці.
- Відносини між навчаючими і тими, хто навчається. Коучер — це, здебільшого, незалежний спеціаліст, який працює із досвідченими учасниками бізнес-процесу, не заглиблюючись у специфіку підприємства. Він підтримує робочі відносини з тими, кого навчає. Наставник — це працівник всередині організації, який опікує молодих спеціалістів. Відносини ментора та менті повинні бути дружніми і довірливими.
- Шлях до досягнення мети. Коучер не завжди знає, чого хоче досягнути клієнт, вони разом приходять до правильного рішення, і тренер допомагає дістатися поставленої цілі. Наставник точно знає, що потрібно робити, вказує на це учневі, допомагаючи йому виконувати необхідні задачі.
Зважаючи на такі відмінності, варто розглянути, яку користь приносить коучинг і менторство сучасному бізнесу.
Що дає коучинг для бізнесу?
Існує два види коучингу, які застосовуються у підприємництві:
- Бізнес-коучинг. Даний тип навчання передбачає визначення стратегії та маркетингових потреб, поліпшення роботи організації, визначення і підвищення загальної ефективності бізнесу. Бізнес-коучі навчені розпізнавати і сприяти розв’язанню проблеми, знаходити вихід зі складних ситуацій у багатьох сферах бізнесу. Вони також можуть допомогти клієнтам вирішувати будь-які майбутні проблеми в міру їх виникнення. Бізнес-тренер працює в партнерстві зі своїм клієнтом для того, щоб розвивати компанію.
- Коучинг для керівників. Цей вид тренерства використовується для надання допомоги керівникам в області особистого розвитку, а це призводить до поліпшення прибутковості компанії. Але такий коучинг, безумовно, є непрямим методом досягнення результатів.
Обираючи той чи інший напрямок, керівник або власник бізнесу після проходження тренінгів отримує вміння ставити, відстежувати і досягати особистих та бізнес-цілей, а це, у свою чергу, допомагає:
- підвищити власний ККД;
- розвинути лідерські навички;
- навчитися управляти персоналом;
- покращити комунікацію між керівником і підлеглими;
- досягнути високих фінансових показників.
Що дає наставництво для бізнесу?
Наставництво також може бути різним. Варто зазначити, що ментором може стати будь-хто, незалежно від свого досвіду. Головне — можливість передавання навичок і професійних секретів на добровільних засадах. Тобто навіть молодший спеціаліст має можливість навчати працівника-початківця, який щойно прийшов на роботу.
В бізнесі існують такі типи менторства:
- Колективне наставництво. Ментор опікується групою колег, передаючи їм свій досвід.
- Індивідуальне наставництво. Обирається пара наставник-підопічний. При цьому такі пари створюються як із найнижчих ланок колективу, так і серед топ-менеджерів або партнерів по бізнесу.
Шляхом наставництва здійснюється підтримка і стимул розвитку персоналу, розкриття його потенціалу. Якщо в компанії запроваджене менторство, керівник може розраховувати на досягнення наступних результатів:
- Формування у нових працівників лояльності до компанії та позитивного ставлення до виконання своєї роботи.
- Підвищення рівня підготовки як новачків, так і досвідчених співробітників відповідно до стандартів і норм компанії.
- Швидка адаптація нових співробітників, легке звикання до корпоративної культури та правил компанії.
- Можливість кар’єрного росту як наставника, так і підопічного.
- Зменшення плинності кадрів шляхом прояву великої уваги до новачків.
- Профілактика емоційного вигорання у працівників за рахунок здійснення функцій наставника.
- Підвищення згуртованості колективу через довірливе спілкування менторів та «учнів».
- Збільшення продуктивності праці наставників, вони працюють краще, тому що на них дивляться і рівняються підопічні.
Якщо наставництво запроваджене між партнерами по бізнесу, де більш досвідчений підприємець опікується над менш досвідченим, це напряму впливає на успішний розвиток компанії.
Що обрати — коучинг чи наставництво?
Корпоративна система коучингу і наставництва в сучасних умовах необхідна для кожного підприємства. Що обрати серед цих двох типів навчання, залежить від специфіки кожного окремого бізнесу, а також від того, на якому етапі розвитку знаходиться компанія. До слова, коучинг буде дуже корисним, якщо бізнес переживає етап «кризи зрілості», а менторство вкрай необхідне на підприємствах із великою кількістю працівників і наявністю складних технологій.
Коучинг і наставництво мають відмінності у цілях і результатах, тому прогресивні керівники обирають одночасне застосування обидвох систем, тим самим підвищуючи рівень зростання компанії.
Як запровадити системи коучингу і наставництва в компанії?
На ринку праці існує безліч пропозицій від зовнішніх коучерів, і навіть запровадження менторства можливе ззовні. Але найкращим варіантом для бізнесу стане внутрішня корпоративна система навчань.
Оскільки і коучинг, і наставництво потрібні компанії на усіх етапах розвитку, заснувати власну тренінгову і менторську систему на підприємстві буде зручніше і дешевше. Проте, для керівників та HR менеджерів не буде зайвим пройти перші тренінги із запрошеним коучем, щоб навчитись запроваджувати систему наставництва.
Кроки для запровадження та ведення корпоративної системи коучингу і наставництва у компанії:
- Аналіз ситуації, визначення цілей і ресурсів.
- Залучення коучів, наставників, їх реєстрація і відбір пар або груп для навчання.
- Навчання наставників веденню менторства.
- Запуск роботи менторських пар або груп.
- Моніторинг і оцінка процесу коучингу і наставництва.
Якими навичками та уміннями повинен володіти коуч:
- Практичні знання про сферу, в якій проводиться коучинг. Тренер повинен розбиратися у бізнес-галузі, а також мати досвід успішного використання своїх порад.
- Навички, які допомагають підопічним швидко досягти поставленої мети спочатку з допомогою тренера, а потім самостійно.
- Користь коучера буде повноцінною, якщо він сам буде прикладом того, чому вчить. Тому хорошого бізнес-тренера характеризують такі якості, як увага, вміння слухати, терплячість, неупереджене ставлення, надання підтримки, прояв інтересу, розуміння.
Бізнес-тренера можна запросити один чи кілька разів, взяти у штат компанії людину із досвідом та кейсами або оплатити навчання найбільш придатного для ролі коуча співробітника.
Щоб стати ментором, не достатньо бути кваліфікованим професіоналом, потрібно вміти:
- навчати, передавати свої знання;
- підтримувати довірливі відносини з менті;
- аналізувати результати праці учня;
- мотивувати й надихати менті.
Як правило, наставників обирають із працівників, у яких найбільший стаж роботи, а менті для них у пару беруть із найвищими показниками HiPo.
Важливо запроваджувати систему наставництва і коучингу поетапно, залучаючи не весь персонал одразу, а один, так би мовити, «експериментальний» відділ чи пару співробітників. Так, зміни у компанії пройдуть менш болісно і з мінімальним спротивом колективу.
Автоматизація процесів коучингу і наставництва в сучасних умовах
В сьогоднішніх умовах діджиталізації наївно припускати, що запровадження наставництва чи тренерства буде ефективним без використання сучасних електронних інструментів. Звіти й мотиваційні форми, заповнені на папері, відбиратимуть надто багато часу. А оскільки менторство, як правило, проводиться на добровільних засадах, навряд чи наставник буде заохочений витрачати більшість робочого часу на менті, а потім ще й на звітність.
Стосовно коучингу, тут фінансове заохочення має місце, але система також працюватиме ефективніше, якщо її автоматизувати. Тому необхідно використовувати програми й сервіси, які допоможуть:
- запроваджувати й вести навчально-підтримувальні процеси;
- оцінювати й ділитися результатами програм коучингу та наставництва;
- моніторити програми, вносити корективи та значно скорочувати час адміністрування.
Новітні сервіси включають в себе можливості інтеграцій із системами для управління персоналом, легкого імпорту даних про працівників із соцмереж, збору даних для характеристик.
Вирішуючи для свого бізнесу, чи потрібні системи коучингу й наставництва, кожен керівник повинен пам’ятати, що якісне навчання та підтримка персоналу неодмінно підвищать продуктивність компанії.