You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

Завантаження...

Корпоративна система коучингу і наставництва в сучасних умовах

HR-технології


Зміст:

  • Що таке коучинг і наставництво?
  • Різниця між коучингом і наставництвом
  • Що дає коучинг для бізнесу?
  • Що дає наставництво для бізнесу?
  • Що обрати — коучинг чи наставництво?
  • Як запровадити системи коучингу і наставництва в компанії?
  • Автоматизація процесів коучингу і наставництва в сучасних умовах

Розвиток талантів у компанії — важлива складова старанного та успішного виконання роботи працівниками. При цьому, перебуваючи у постійному інформаційному просторі таргетованих соцмереж, хтось може подумати, що власний ментор або коуч є мало не у кожного працівника. Також багато хто плутає поняття коучингу і наставництва чи вважає їх синонімами. Насправді це не так.

Що таке коучинг і наставництво?

Коучинг в перекладі з англійського coaching означає «тренування». Тобто коуч — це тренер, який допомагає визначити, а потім і досягти життєвих або професійних цілей. Англійські студенти в кінці XIX сторіччя сприймали цей термін як «репетиторство», і тільки у 90-х роках минулого сторіччя він увійшов у бізнес-термінологію.

Тепер у словниках бізнес-термінів коучинг визначається так: «Цілеспрямований процес розвитку потенціалу співробітників, що сприяє як максимізації їх продуктивності, так і успішній діяльності компанії».

Наставництво або менторство — процес, призначений для довготривалого розвитку. Простими словами це навчання і передача досвіду від більш досвідченого працівника менш досвідченому або новачку в колективі. Цей термін визнається як педагогічний, він означає відносини між наставником і підопічним або між учителем та учнем.

Практика менторства бере свій початок ще з первісного суспільства. Тоді, готуючись до важливих обрядів, молодь вивчала правила ритуалів зі старійшинами. Яскравий приклад наставництва у минулому сторіччі — відносини між майстром та підмайстром.

Різниця між коучингом і наставництвом

Здавалося б, і наставництво, і коучниг переслідують одну і ту ж мету: навчання. Проте, є велика різниця між цими поняттями на практиці. Відмінності:

  • Доцільність застосування. Коучинг застосовують для досвідчених учасників бізнесу, наставництво — для нових працівників.
  • Об’єм інформації. Коучинг охоплює вузьку сферу діяльності, допомагає освоїти визначене коло вмінь. Наставництво — це більш широке коло інформації, яке дозволяє засвоїти усі навички, потрібні для роботи на тій чи іншій посаді, піднятися по кар’єрній сходинці.
  • Відносини між навчаючими і тими, хто навчається. Коучер — це, здебільшого, незалежний спеціаліст, який працює із досвідченими учасниками бізнес-процесу, не заглиблюючись у специфіку підприємства. Він підтримує робочі відносини з тими, кого навчає. Наставник — це працівник всередині організації, який опікує молодих спеціалістів. Відносини ментора та менті повинні бути дружніми і довірливими.
  • Шлях до досягнення мети. Коучер не завжди знає, чого хоче досягнути клієнт, вони разом приходять до правильного рішення, і тренер допомагає дістатися поставленої цілі. Наставник точно знає, що потрібно робити, вказує на це учневі, допомагаючи йому виконувати необхідні задачі.

Зважаючи на такі відмінності, варто розглянути, яку користь приносить коучинг і менторство сучасному бізнесу.

Що дає коучинг для бізнесу?

Існує два види коучингу, які застосовуються у підприємництві:

  • Бізнес-коучинг. Даний тип навчання передбачає визначення стратегії та маркетингових потреб, поліпшення роботи організації, визначення і підвищення загальної ефективності бізнесу. Бізнес-коучі навчені розпізнавати і сприяти розв’язанню проблеми, знаходити вихід зі складних ситуацій у багатьох сферах бізнесу. Вони також можуть допомогти клієнтам вирішувати будь-які майбутні проблеми в міру їх виникнення. Бізнес-тренер працює в партнерстві зі своїм клієнтом для того, щоб розвивати компанію.
  • Коучинг для керівників. Цей вид тренерства використовується для надання допомоги керівникам в області особистого розвитку, а це призводить до поліпшення прибутковості компанії. Але такий коучинг, безумовно, є непрямим методом досягнення результатів.

Обираючи той чи інший напрямок, керівник або власник бізнесу після проходження тренінгів отримує вміння ставити, відстежувати і досягати особистих та бізнес-цілей, а це, у свою чергу, допомагає:

  • підвищити власний ККД;
  • розвинути лідерські навички;
  • навчитися управляти персоналом;
  • покращити комунікацію між керівником і підлеглими;
  • досягнути високих фінансових показників.

Що дає наставництво для бізнесу?

Наставництво також може бути різним. Варто зазначити, що ментором може стати будь-хто, незалежно від свого досвіду. Головне — можливість передавання навичок і професійних секретів на добровільних засадах. Тобто навіть молодший спеціаліст має можливість навчати працівника-початківця, який щойно прийшов на роботу.

В бізнесі існують такі типи менторства:

  • Колективне наставництво. Ментор опікується групою колег, передаючи їм свій досвід.
  • Індивідуальне наставництво. Обирається пара наставник-підопічний. При цьому такі пари створюються як із найнижчих ланок колективу, так і серед топ-менеджерів або партнерів по бізнесу.

Шляхом наставництва здійснюється підтримка і стимул розвитку персоналу, розкриття його потенціалу. Якщо в компанії запроваджене менторство, керівник може розраховувати на досягнення наступних результатів:

  • Формування у нових працівників лояльності до компанії та позитивного ставлення до виконання своєї роботи.
  • Підвищення рівня підготовки як новачків, так і досвідчених співробітників відповідно до стандартів і норм компанії.
  • Швидка адаптація нових співробітників, легке звикання до корпоративної культури та правил компанії.
  • Можливість кар’єрного росту як наставника, так і підопічного.
  • Зменшення плинності кадрів шляхом прояву великої уваги до новачків.
  • Профілактика емоційного вигорання у працівників за рахунок здійснення функцій наставника.
  • Підвищення згуртованості колективу через довірливе спілкування менторів та «учнів».
  • Збільшення продуктивності праці наставників, вони працюють краще, тому що на них дивляться і рівняються підопічні.

Якщо наставництво запроваджене між партнерами по бізнесу, де більш досвідчений підприємець опікується над менш досвідченим, це напряму впливає на успішний розвиток компанії.

Що обрати — коучинг чи наставництво?

Корпоративна система коучингу і наставництва в сучасних умовах необхідна для кожного підприємства. Що обрати серед цих двох типів навчання, залежить від специфіки кожного окремого бізнесу, а також від того, на якому етапі розвитку знаходиться компанія. До слова, коучинг буде дуже корисним, якщо бізнес переживає етап «кризи зрілості», а менторство вкрай необхідне на підприємствах із великою кількістю працівників і наявністю складних технологій.

Коучинг і наставництво мають відмінності у цілях і результатах, тому прогресивні керівники обирають одночасне застосування обидвох систем, тим самим підвищуючи рівень зростання компанії.

Як запровадити системи коучингу і наставництва в компанії?

На ринку праці існує безліч пропозицій від зовнішніх коучерів, і навіть запровадження менторства можливе ззовні. Але найкращим варіантом для бізнесу стане внутрішня корпоративна система навчань.

Оскільки  і коучинг, і наставництво потрібні компанії на усіх етапах розвитку, заснувати власну тренінгову і менторську систему на підприємстві буде зручніше і дешевше. Проте, для керівників та HR менеджерів не буде зайвим пройти перші тренінги із запрошеним коучем, щоб навчитись запроваджувати систему наставництва.

Кроки для запровадження та ведення корпоративної системи коучингу і наставництва у компанії:

  • Аналіз ситуації, визначення цілей і ресурсів.
  • Залучення коучів, наставників, їх реєстрація і відбір пар або груп для навчання.
  • Навчання наставників веденню менторства.
  • Запуск роботи менторських пар або груп.
  • Моніторинг і оцінка процесу коучингу і наставництва.

Якими навичками та уміннями повинен володіти коуч:

  • Практичні знання про сферу, в якій проводиться коучинг. Тренер повинен розбиратися у бізнес-галузі, а також мати досвід успішного використання своїх порад.
  • Навички, які допомагають підопічним швидко досягти поставленої мети спочатку з допомогою тренера, а потім самостійно.
  • Користь коучера буде повноцінною, якщо він сам буде прикладом того, чому вчить. Тому хорошого бізнес-тренера характеризують такі якості, як увага, вміння слухати, терплячість, неупереджене ставлення, надання підтримки, прояв інтересу, розуміння.

Бізнес-тренера можна запросити один чи кілька разів, взяти у штат компанії людину із досвідом та кейсами або оплатити навчання найбільш придатного для ролі коуча співробітника.

Щоб стати ментором, не достатньо бути кваліфікованим професіоналом, потрібно вміти:

  • навчати, передавати свої знання;
  • підтримувати довірливі відносини з менті;
  • аналізувати результати праці учня;
  • мотивувати й надихати менті.

Як правило, наставників обирають із працівників, у яких найбільший стаж роботи, а менті для них у пару беруть із найвищими показниками HiPo.

Важливо запроваджувати систему наставництва і коучингу поетапно, залучаючи не весь персонал одразу, а один, так би мовити, «експериментальний» відділ чи пару співробітників. Так, зміни у компанії пройдуть менш болісно і з мінімальним спротивом колективу.

Автоматизація процесів коучингу і наставництва в сучасних умовах

В сьогоднішніх умовах діджиталізації наївно припускати, що запровадження наставництва чи тренерства буде ефективним без використання сучасних електронних інструментів. Звіти й мотиваційні форми, заповнені на папері, відбиратимуть надто багато часу. А оскільки менторство, як правило, проводиться на добровільних засадах, навряд чи наставник буде заохочений витрачати більшість робочого часу на менті, а потім ще й на звітність.

Стосовно коучингу, тут фінансове заохочення має місце, але система також працюватиме ефективніше, якщо її автоматизувати. Тому необхідно використовувати програми й сервіси, які допоможуть:

  • запроваджувати й вести навчально-підтримувальні процеси;
  • оцінювати й ділитися результатами програм коучингу та наставництва;
  • моніторити програми, вносити корективи та значно скорочувати час адміністрування.

Новітні сервіси включають в себе можливості інтеграцій із системами для управління персоналом, легкого імпорту даних про працівників із соцмереж, збору даних для характеристик.

Вирішуючи для свого бізнесу, чи потрібні системи коучингу й наставництва, кожен керівник повинен пам’ятати, що якісне навчання та підтримка персоналу неодмінно підвищать продуктивність компанії.



Отримуйте корисну інформацію на email!